Föräldrar

En person – ett språk

Prata ditt modersmål med ditt barn. Barnet kan lära sig andra språk i andra situationer och av andra personer. För att inte utesluta andra kan man vid behov översätta vad som sagst till personer som inte förstår.

Realistiska förväntningar

Ta en titt på vilka möjligheter barnet har att använda ett språk. Pratar barnet ett språk i (för)skolan och ett annat på fritiden eller hemma? Ju fler möjligheter barnet har att använda ett språk, ju högre blir språknivån. Anpassa förväntningarna till dessa förutsättningar. Eventuellt måste du lägga ner betydligt mer energi och tid på att barnet ska utveckla en hög språknivå om du mer eller mindre ensam är ansvarig för modersmålsutvecklingen.

Motivation

I vilken utsträckning är det en fördel för barnet att kunna språket? Att det är viktigt för dig räcker inte hela vägen. Att barnet kan prata med släktingar det ser vartannat år är inte heller tillräckligt – det skulle innebära två gånger i livet i en femårings liv! Det kan vara betydligt effektivare att jobba på barnets egen motivation än att ha många timmars undervisning i något barnet inte ser någon större mening med!

Beroende på samtalspartner och situation behövs andra ord

Prata barnet med föräldrar eller jämngamla barn? Eller kanske bara i (för)skolan? Beroende på vem vi pratar med och VAD vi pratar om använder vi olika ordförråd. I hemmet används ”vardagsspråket”, på semestern i hemlandet förekommer kanske ord, som inte finns i andra språk – eller som barnet inte har ett behov av att kunna i en annan setting! (Maträtter, naturen eller fritidsaktiviteter är viktiga att kunna benämna när barnet är i eller pratar om föräldrarnas hemland, men inte lika viktiga i (för)skolesetting.) Skriftspråk skiljer sig från talspråk. Om vi ”bara” pratar ett språk, innebär det inte att vi kan skriva en text felfritt. Om vi kan läsa en text, betyder inte att vi kan föra ett samtal på språket.

Använd språket!

Språk är en färskvara! Ord barnet inte använt på länge, glöms lätt bort.

Ju mer barnet använder språket, ju högre språknivå. Detta kostar både tid och energi.

Repetera och öva! Prata, lyssna, läs!

Riklig språklig omgivning

Integrera språkinlärningen i vardagen! En mysig sagostund, en film på modersmålet, radio, musik eller ljudböcker som bakgrundsljud. Sätt upp lappar som benämner föremålen ni omges av. Träffa många olika personer som talar språket.

Välj när du rättar barnet!

Ibland är det viktigare att barnet pratar och berättar än att det blir helt rätt. Avbryt inte denna entusiasm! Samtidigt är det viktigt att barnet inte lär sig fel. Fundera på vad som är viktigast i situationen. I vissa situationen övas kommunikation, i andra grammatik. Båda samtidigt är näst intill omöjligt! Fundera själv på hur ”trevligt” det är att ständigt bli avbruten…

Kulturell och emotionell språklig dimension

Ett språk är så otroligt mycket mer än bara ord och grammatik! Läs sagor av författare från hemlandet, titta på barnprogram och fira traditioner! Låt barnet ta del av dessa, gärna tillsammans med andra landsmän och -kvinnor, och njut av kulinariska upplevelser! Detta ger en helt annan dimension till språket.

Ibland använder föräldrarna och barnet samma ord, men menar helt olika saker. Föräldrarna har lärt sig ordet i hemlandet, barnet kanske i (för)skolan och har olika bilder och förståelse för ordet. Ta ordet ”förskola” tillexempel. En förskola i Sverige ser inte likadan ut som en förskola i Thailand eller kanske ens i ett annat västerländskt land. ”Kallt” börjar på en helt annan temperaturnivå för en svensk än för en från ett varmt klimat!

Aspekter som hindrar spåkinlärning

Stress, sjukdom, sorg och saknad samt bristande motivering är bara ett par exempel på aspekter som står i vägen för språkinlärningen! Ibland måste dessa först bearbetas innan det går att koncentrera sig på något annat.

För en mer information kan du läsa här och här (engelska).

På Kodknäckarna kan du se filmsnuttar om hur du hjälper ditt barn (0-5 år) att hitta språket.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s