Besök på en lokal skola

Jag var precis på en skola här på Mindoro (Philippinerna), som är främst för barn från folket mangyan. Jättespännande! Jag fick hjälpa till vid matserveringen (ris med vitkål och halvt ägg – alla barnen åt med god aptit utan att gnälla!!), vilket gjorde att jag träffade alla barnen! De får betala 1 pesos per måltid (symboliskt för att visa att maten är något värd. Motsvarar några ören.) Maten är viktig för hälsa och koncentrationen, men de måste hålla koll på att barnen inte äter för mycket, då en del kommer hungriga till skolan och magen inte klarar av för mycket mat på en gång!)

Jag fick även en rundvisning på skolan. 47 barn i första klass! Färre i 6:an, då inte alla stannar kvar i skolan till sjätte klass.

Det fanns mest plaststolar, fast i rektorns rum var fler datorer än i en vanlig skola i Österrike!

Bilder lägger jag upp senare!

 

 

 

Kommentera

