ABC-Lista

En ABC-lista är precis vad det låter: en lista med a-ö upplistat (under varandra, så att barnet kan skriva på varje rad!) Denna lista kan användas på många olika sätt! Tanken bakom är att kolla vad barnet redan kan och att få igång kreativiteten och tankegångarna. Tänk er att ni ska prata om Sverige. Vad vet barnet redan? I 2-3 minuter skriver barnet allt vad hen vet om Sverige. Tanken är att (åter)skapa/förstärka förbindelser i hjärnan och att utnyttja och knyta an till den kunskap barnet redan har. Vad associerar barnet till kategorin?

Kategori Sverige

B björk

D drottning

I IKEA

K kallt, köttbullar

L Lucia

M midsommar

R räv

S Stockholm, Skåne

Ä älg

Om du själv inte ser sambandet med ett ord och kategorin: fråga barnet! Om kategorin är t.ex. ”livet på bondgården” kanske ett barn skriver ”pappa”, som kanske var med på ett besök på en bondgård eller berättat för barnet att han växt upp på en bondgård!

Tänk på:

  • Det måste inte stå något vid varje bokstav!
  • Barnet får skriva i vilken ordning som helst! Börja inte vid A och sluta med Ö – det hämmar flödet!
  • Vissa rader kommer att vara tomma, andra kan ha fler alternativ!
  • Visst är det bra när ord stavas rätt, men välj gärna ett annat tillfälle att fokusera på stavningen.
  • Begränsa tiden! 2-3 minuter räcker! Det handlar inte om ett förhör, utan om en kreativ metod!

Det kan uppstå många spännande diskussioner om och kring listorna! Låt gärna barnen samtala kring listorna.

Som lärare: Innan du börjar med ett ämne kan du med hjälp av abc-listan kolla av var eleverna befinner sig kunskapsmässigt – kommer de på många ord, eller verkar de inte ha någon större koll? Listan är även en inkörsport till ämnet: i ett par minuter fokuserar eleverna intensivt på ämnet och sätter i gång tankeprocesser i hjärnan. Kanske de hittar ett skrymsle där en del nästan bortglömd kunskap gömmer sig, där barnet nu kan knyta an med mer kunskap.

Som förälder: Du kan även använda listorna till läxförhör eller som övning inför ett prov (både innan barnet börjar intensiv inlärning och när barnet känner sig klar med texten). Historia, biologi, engelska, samhällskunskap – alla ämnen passar! Definiera kategorin: planetsystemet, vikingarna, årstider, magnetism, livet på en bondgård, traditioner, påsken o.s.v.

Nästa vecka kommer jag beskriva hur man kan använda abc-listan inom språkundervisningen!

Berätta gärna om dina erfarenheter när du provat abc-listan!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s