Vilse i klassen

Ibland finns det inte så mycket att tillägga. Så känns det ofta när jag läser min absoluta favoritblogg vilseiklassen.

Författaren Jessica Jensen skriver om inkludering och andra fallgropar. Visserligen är det med fokus på barn med autism och/eller adhd, men det mesta hon skriver är relevant bl.a. även för barn som ännu inte behärskar svenska så bra. Autister kan ha svårt att kommunicera med sin omgivning, vilket de har gemensamt med en del invandrarbarn. Reaktionerna på att inte kunna göra sig förstådd och/eller inte förstå sin omgivning är ibland de samma. En tydlig struktur i vardagen och använding av bilder eller symbolföremål kan unterlätta samarbetet. Specialpedagogik underlättar för barn med olika behov. Fast jag måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått varför specialpedagogik (vad säger detta ord om vår inställning till vissa undervisninsgssätt?!) inte används i en betydligt större utsträckning. Jag menar: om det nu är så att ”vanlig” pedagogik inte når alla, medan specialpedagogik underlättar för alla, varför då inte använda sig av denna pedagogik i betydligt större utsträckning?

Om du vill hjälpa dina elever på vägen: gör dig själv en tjänst och läs bloggen vilseiklassen!

Kommentera

