Lucia och andra traditioner

DSC05065_smallI diverse media diskuteras ibland om svenska traditioner bör firas i förskolor och skolor. Ibland skrivs att svenska traditioner inte får/bör firas p.g.a. personer med migrationsbakgrund  kan ha/har något emot det. Jag vet att inte allt som står i media är sant och ibland undrar jag om inte detta är en del av en hetspropaganda där det svenska blir offer för invandringen… Jag hoppas innerligt att traditioner firas i (för)skolor och vill gärna dela mina tankar med er kring svenska traditioners vara eller icke vara:

Jag är uppvuxen i Sverige i en familj med en tjeckisk mamma och en dansk pappa. Vi firade en jul, som var en kombination av tjeckiska, danska och anpassade/egna påhittade traditioner (det är inte så lätt att t.ex. hitta alla ingredienser man behöver och då hjälper inställningen ”man tager vad man haver”.) Svenskt julbord provade jag för första gången som student (kräftskiva också!)DSC05022

Även påsk var en salig blandning av lite allt möjligt. Vi gick runt utklädda till påskkärringar, vilket våra danska grannar tyckte var jätteexotiskt! Och bjöd på en sockerkaka i form av ett påsklamm (=tjeckiskt). Midsommar firade vi om vi var i Sverige, vilket inte hände så ofta. St. Nikolaus (=katolsk) firade vi privat, ibland med andra tjeckiska familjer. Lucia firade vi mest på förskola/skola och hade vi inte gjort det hade jag inte lärt känna denna otroligt stämningsfulla tradition! Hur härligt är det inte med ljus och sång och härliga bakverk? (Riktiga saffransbullar hade vi aldrig hemma! Jag är rätt säker på att min mamma protesterar mot detta påstående ; ) )

DSC05202Jag tror att oavsett i vilket land i världen man bor är det spännande att lära känna olika traditioner med alla sånger, mat och bakverk det innebär! Tänk på att vägen till en persons hjärta lär gå via magen ; )

Så snälla, snälla förskolor och skolor: fortsätt fira alla traditioner! Det är en viktig väg till integration!

 

 

 

2 thoughts on “Lucia och andra traditioner

  1. Och om ni vill veta mer om hur VI i vår familj firade jul – och hela december – kan ni titta på den här bloggen:
    https://jitjen.wordpress.com/
    Det kommer mera. Det handlar inte bara om lågbudgetmat, utan om en del annat – det kommer lite mer om hur en invandrare måste anpassa sina traditioner och hur det blir för barnen som växer upp med en del blandat.

    Gilla

  2. Och jag håller med om att vi aldrig hade ”riktiga” lussekatter med saffran. Saffran används inte i tjeckisk matlagning och det föll mig aldrig i att köpa den (om man glömmer att jag inte tycker om smaken…) Så ”våra” lussekatter, om vi nu bakade dem, var egentligen tjeckiska judaskakor, som man bakar till påsk. Samma utseende, men i stället för saffran hade vi honung i dem.

    Gilla

Kommentera

