Från idé till bok

Jag avslutade studierna i Lund och började jobba med flyktingar i Graz i Österrike. Min första klient var en sjuårig pojke, som vuxit upp hos sin mormor på en annan kontinent. Mamman hade under tiden bildat ny familj i Österrike. Hon bestämde sig för att pojken skulle flytta till henne och pojken började skolan utan att kunna tyska. En normal sjuåring tycker inte att det är roligt att sitta ner och lyssna på någon man inte förstår i flera timmar varje dag. En normal sjuåring visar då på något sätt att det inte passar honom. Denna sjuårigen visade det genom att störa undervisningen, vilket förståeligt nog inte lärarna uppskattade. Så jag blev tillkallad och fick i uppdrag att ”integrera” pojken. I hans fall handlade integration om att lära sig tyska så snabbt som möjligt och hur lär man ett icke-skrivkunnigt barn ett språk? Genom lek, tänkte jag och letade efter övningar och lekar. Jag var inte särskilt framgångsrik, så jag fick istället hitta på egna.

Många år senare, efter två barn och en runda i Sverige, då min sambo lärde sig bättre svenska och jag jobbade på förskolan samt med autister, fick jag återigen uppgiften att lära barn tyska. Jag bestämde mig för att skriva ner övningarna. Till en början skrev jag för mig, men sedan tänkte jag att kanske även andra kunde ha nytta av dem. Under min uppväxt har jag blivit konfronterad av många fördomar kring språkinlärning. Samhället har lärt sig en del, men det finns fortfarande många fördomar kvar (jag blir trött på att engelska som pratas av nigerianska föräldrar inte alls är så uppskattat, som när föräldrar från Storbritannien pratar engelska med sina barn. Och varför är turkiska eller albanska mindre värt än t.ex. italienska?) Så jag beslutade mig för att även skriva en teoridel och kontaktade olika bokförlag för att se om de nappade på idéen. Till min otroligt stora glädje fick jag ett positivt besked från Bonnier Utbildning! Efter ett fantastiskt samarbete med min lektor Ann de Bourgh och med konstnären Pia Niemi utkom 2010 min bok ”Svenska lekande lätt”. 2012 utkom min bilderboksserie ”Förskolan Regnbågen”. Bilderböckerna är en kombination av en ramberättelse och övningar. Mitt mål var att få barnet att öva talet. I böckerna ställs frågor till barnet, som kan besvaras mer eller mindre utförligt. Mina barn (4 och 8 år då jag skrev böckerna) har varit en stor inspiration och hjälp när jag skrev och hittade på övningar. Trots att jag vet svaret på alla frågorna, som ställs i böckerna, besvarar de mer än gärna alla frågor otroligt utförligt!

Kommentera

