Övning: Kläder och väder

 

Material: Halsduk, paraply, solglasögon, vantar, solkräm, T-shirt, stickad tröja, jacka, badkläder, pyjamas, regnkläder etc. eller bilder på kläder. Stora bilder på: sol, moln, regn, måne, snö

Övar: Hörförståelse

Ord: Kläder, väder

 

En del av barnen på förskolan har kanske flyttat till Sverige från ett land där det är varmt året om. Då har kanske varken de eller deras föräldrar lärt sig hur man ska klä sig för att inte frysa eller bli våta. Med hjälp av klädesplagg och bilder kan du dels förklara för föräldrarna hur de bör klä på barnet beroende på vädret, dels hjälpa barnen att lära sig. Även för barn uppvuxna i liknande klimat är det viktigt att lära sig orden för klädesplagg!

 

Barnen sitter i en ring på golvet. Ta fram ett plagg i taget och benämn det. Börja med ett fåtal föremål och öka efter hand som du har känslan av att barnen lärt sig orden. Repetera orden och låt barnen upprepa. Låt barnen känna på plaggen och prova dem om de vill och passa på att kommentera vad de håller i handen.

Ta fram bilder på sol, moln, regn etc. och upprepa proceduren med att benämna och upprepa. Ta gärna kroppen och dina teatertalanger till hjälp för att förklara för barnen att snö är kallt och regnet vått. Visa barnen vilka klädesplagg, som är lämpliga vid vilket väder. Låt därefter barnen vara mer aktiva genom att antingen ta fram ett klädesplagg och barnen får peka på väderbilder, eller peka på en väderbild och låt barnen ta fram rätt plagg. Om barnet tar fram ”fel” plagg till väderbilden, så fråga hur barnet tänkt: Barnet tar kanske fram badkläder när snöbilden är framme för på vintern går de alltid till badhuset!

 

Alternativ

  • Vilka kläder har man inomhus? Vilka kläder har man utomhus? Förtydliga ”inne” och ”ute” med en bild på naturen och en bild på ett vardagsrum.

Ökad svårighetsgrad:

  • Kombinera plaggen med de rätta skorna: sandaler, regnstövlar, morgontofflor, gympaskor, vinterstövlar.
  • Lägg till bilder på årstider och öva vilket väder det är under olika årstider samt hur man bör klä sig.
  • Kombinera med föremål, som representerar olika aktiviteter, som passar för klädvalet och vädret: hoppa i vattenpöl, leka i sandlådan, bygga snögubbe.

 

Tänk på: I många länder finns inte de fyra årstiderna, som vi har i Sverige. I barnets ögon kan ett vinterträd utan blad se ut som ett dött träd. Många barn har heller aldrig sett snö och har svårt att förstå vad det vita landskapet ska symbolisera. Om det är för svårt för barnet att förstå så abstrakta bilder är det bättre att vänta med denna svårighetsnivå tills barnet får uppleva vädret själv.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s